Eero Kallio Purjehduskierros suuntautui tänä kesänä Riianlahdelle, jolloin tuli käytyä myös monissa Viron satamissa uudelleen monen vuoden jälkeen. Uusia satamia oli tullut, entisistä moni oli kohentunut, mutta eivät suinkaan kaikki. Kannatti kuitenkin käydä, sillä on hyvä pistäytyä silloin tällöin vakioympyröidensä ulkopuolella.
Matkan aikana tuli luettua kaikenlaista sähköpostia kerhoon liittyvistä asioista ja tuli myös kirjattua muutama asia muistiinkin.

Suomenojan sataman kehittäminen
Venekerhon lausunnossa Suomenojan sataman kehittämisestä korostettiin muiden espoolaisten venekerhojen tavoin toimivien talvisäilytysmahdollisuuksien säilymistä Suomenojalla, sillä lähistöllä ei ole muuta paikka tarkoitukseen. Uudenmaan ely-keskuksessa on laadittu yhteenveto eri tahoilta tulleista lausunnoista, mutta venekerhojen näkökohdat ovat saaneet siinä kovin vähän painoa.  Intressitahoja on tietenkin lukuisia ja kaikilla on omat tavoitteensa, mutta pettymys lausuntoyhteenveto oli. Yhteenvedon laatijalla on varsin suuri vapaus valita esitetyistä näkökohdista ne, jotka hän yhteenvetoonsa ottaa. Kun SVK:n lausunnossa esimerkiksi todetaan venehotelleista, että ne eivät ole toimiva ratkaisu mm. suurten purjeveneiden säilytykseen, lausunnon laatija on nähnyt hyväksi kuitata venehotellit jonkin lausunnonantajan kommentilla ”vähän tilaa vievät venehotellit ovat modernia talvisäilytystä”.  Mitä lie yhteenvedon laatijan päässä liikkunut, josko mitään?

Kaupungin uusi satamasääntö
Kerhon nettisivuilla on ollut jo jonkin alkaa kaupungin uudet satamasäännöt, joissa varsin tarkkaan käydään läpi kaupungin ja sen vuokralaisten väliset suhteet, niin oikeudet kuin velvollisuudetkin.  Suhteessa kaupunkiin kerho on vuokralainen, sillä laiturit eivät ole kerhon omia vaan kaupungin. Kerho siis vastaa siitä, mitä laitureilla tapahtuu. Kaupungin kerholle asettamat velvoitteet käydään huolella läpi ja kerhon sääntöjä tarkistetaan vastaavasti. Jos kaupungin ohjeita noudatetaan sanatarkasti, moni joutuu vaihtamaan kiinteän pukkinsa kokoontaitettavaan, eikä kaikille isompaan veneeseen vaihtaville välttämättä löydy paikkaa Klobbenilla.
Katsastuksesta
Korviin on kantautunut valitusta siitä, että kerho suhtautuu nihkeästi katsastusajan ulkopuolella tapahtuviin katsastuksiin. Tässä on vissi perä, mutta on suhtautumiselle syynsäkin. Tältä asia näyttää katsastajan näkökulmasta:
Toukokuun alkupäivien ja kesäkuun puolivälin kattavan katsastuskauden aikana on kuusi katsastusiltaa. Kun veneen tulee olla poissa telakointialueelta kesäkuun 10. päivänä, luulisi viimeistenkin olevan veneensä kanssa valmiita viimeisenä katsastusiltana.  Jos mikään tiistai ei jostain syystä sovi, voi katsastuspäällikön kanssa sopia muusta katsastusajankohdasta 20 euron korvausta vastaan. Korvaus menee kerholle, ei katsastajalle, joka tekee tämän poikkeavan katsastuksen ylimääräisenä palveluksena.
Erityistä närää on herättänyt 150 euron korvaus kerholle silloin, kun vene on jäänyt ilman pätevää syytä katsastamatta katsastusaikana. Korvaus on verraten korkea juuri sen takia, että katsastukset halutaan ohjata suoritettaviksi normaaleina katsastusiltoina. Katsastajilta ei voi vaatia valmiutta tulla paikalle katsomaan venettä veneenomistajan niin halutessa.
Paljolta harmilta vältyttäisiin, jos veneen kunnostuksessa tapahtuvista viivästyksistä kerrottaisiin katsastuspäällikölle hyvissä ajoin sopivan katsastusajan löytämiseksi. Siis katsastuspäällikölle, joka valvoo katsastustoimintaa, ei sille tutulle katsastajalle.  Tuttu katsastaja saattaa olla jo kaukana omalla veneellään silloin, kun vene on vihdoin saatu katsastuskuntoon, ja taas on tullut katsastuspäällikölle selvitettävää sotkua.

Kerhon kamaa, mitä väliä?
Huoltorakennuksen WC-tilassa on jälleen ollut tukos huolimattoman käytön jäljiltä, paviljonkia ja sen ympäristöä on sotkettu, kumivenettä käytetään huolimattomasti, jätteitä ei viitsitä kantaa roskikseen vaan jätetään minne sattuu. Kun kerholla ei ole ilmaista huoltomiestä, jokaisen sotkun hoitamiseen joudutaan käyttämään siivousfirmaa. Tämä on kallista ja viikonloppuisin kaksin verroin kallista.
Muutaman välinpitämättömyys tulee muiden maksettavaksi ja lisää painetta jäsenmaksun nousuun. Kovin monen jäsenen jäsenmaksut menevät pelkästään siihen, että yhteistä omaisuutta ei osata tai haluta pitää kunnossa.

A-laiturin jatke
A-laiturin jatke ei sitten tullut 10.6. mennessä eikä edes kesäkuun loppuun mennessä. Laajalahden akuutti laituriongelma meni tietenkin edelle ja sitten taisivat alkaa lomat. Kerho oli hyvässä uskossa järjestellyt venepaikkoja lähtien siitä, että lisäpaikat olisivat tulossa ilmoitetun mukaisesti. Nyt on sitten jouduttu järjestämään tilapäispaikkoja, mikä on veneilijän kannalta tietenkin hankalaa ja harmittavaa. Tilannetta voi vain pahoitella ja toivoa, että olemme työlistan kärjessä kaupungin veneväen palatessa lomilta.

22.7.2013
Eero Kallio